Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza osoby fizyczne i prawne zainteresowane rynkiem crowdfundingowym jako inwestorzy, właścicieli projektów crowdfundingowych oraz dostawców usług finansowania społecznościowego na webinarium „Wyłudzanie środków pieniężnych i danych ze szczególnym uwzględnieniem finansowania społecznościowego (crowdfundingu) w zakresie udzielania pożyczek” organizowane w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, we współpracy z Komendą Główną Policji.
Webinarium odbędzie się 5 listopada 2025 roku (10:00-15:15).
Cel
Celem webinarium jest wskazanie jak się ustrzec przed przestępstwami powiązanymi z crowdfundingiem.
Zgłoszenia
Rejestracja na webinarium CEDUR odbywa się poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy – link do strony z odnośnikiem do formularza:
https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/edukacja_cedur/seminaria?articleId=95326&p_id=18
Pytania
Aby webinarium w jak największym stopniu spełniało oczekiwania jego uczestników zachęcamy do kierowania anonimowych pytań dotyczących tematyki webinarium poprzez elektroniczny formularz, który będzie dostępny do 29 października 2025 roku:
https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/edukacja_cedur/seminaria?articleId=95323&p_id=18
Potwierdzenia możliwości udziału w webinarium zostaną przesłane do 4 listopada 2025 roku. Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny do dnia, w którym odbędzie się webinarium.
W przypadku zgłoszeń, które wpłyną w dniu webinarium, potwierdzenia możliwości udziału w webinarium oraz zaproszenia zawierające link do spotkania będą przesyłane na bieżąco.
Informacje techniczne
W celu udziału w webinarium niezbędne jest stabilne łącze internetowe. W spotkaniu można uczestniczyć poprzez przeglądarkę internetową lub aplikację. Szczegółowe informacje techniczne dotyczące dołączenia do webinarium zostaną przesłane po potwierdzeniu możliwości udziału w webinarium oraz przekazaniu zaproszenia zawierającego link do spotkania.
Opłaty
Udział w webinarium jest bezpłatny.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Dolina Soły”
zaprasza:
mieszkańców, podmioty gospodarcze i społeczne
z obszaru gmin:
Brzeszcze, Chełmek, Kęty, Oświęcim i Wieprz
na bezpłatne konsultacje i doradztwo
z pracownikami LGD „Dolina Soły”
na temat możliwości dofinansowania w ramach
Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata
2023-2027 oraz Funduszy Europejskich dla Małopolski 2021-2027
w Biurze Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Działania „Dolina Soły”
ul. Kostka Jagiełły 6, 32-626 Zasole
tel. 690 128 018
czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach:
poniedziałek, środa, czwartek 8:00-16.00
wtorek 8:00-17:00, piątek 8:00-15:00
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, wydał publikację edukacyjną dla seniorów i ich opiekunów „Oszustwa z wykorzystaniem wizerunku Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego – jak działają oszuści i jak się przed nimi chronić”.
Celem publikacji jest upowszechnianie wiedzy na temat sposobów działania oszustów, którzy wykorzystują wizerunek Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) i Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego do popełniania przestępstw. W publikacji zwrócono uwagę na najważniejsze zasady bezpieczeństwa i prawidłowe sposoby reagowania w przypadku kontaktu z oszustem.
Wersję elektroniczną publikacji można bezpłatnie pobrać ze strony:
Wydział Polityki Społecznej
Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie
Rozpoczął się nabór wniosków w programie wspierania uczniów, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Priorytetu FEMP.06 Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego w ramach Programu Funduszy Europejskich dla Małopolski 2021-2027.
Tegoroczna edycja pierwszy raz obejmuje dwa niezależne komponenty projektu:
Komponent jest realizowany przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, w partnerstwie z 47 organami prowadzącymi 90 szkół podstawowych, z których w ubiegłym roku szkolnym uczestniczyła połowa.
W zakresie komponentu pierwszego celem udzielenia wsparcia stypendialnego jest:
Zadaniem komponentu drugiego jest motywowanie uczniów zdolnych z syndromem nieadekwatnych osiągnięć do pracy nad własnym rozwojem.
Ze wsparcia jakie daje „Małopolski program wspierania uczniów” w zakresie komponentu pierwszego mogą skorzystać uczniowie szkół podstawowych (począwszy od klasy drugiej) oraz ponadpodstawowych (wszystkich typów), pobierający naukę na terenie Województwa Małopolskiego.
W przypadku komponentu drugiego wsparcie obejmuje uczniów, uczęszczających w ubiegłym roku szkolnym do szkoły podstawowej (począwszy od klasy drugiej), którzy zostali zakwalifikowani do udziału w projekcie w procesie rekrutacji poprzedzonym diagnozom.
Stypendium przyznawane jest na rok szkolny 2025/ 2026, od 1 września 2025 roku do 31 sierpnia 2026 roku. Wysokość w przypadku komponentu pierwszego wynosi:
Uczniowie objęci wsparciem stypendialnym w zakresie komponentu drugiego otrzymają kwoty:
Łącznie w bieżącym roku szkolnym zaplanowano przyznanie około 1100 stypendiów na kwotę prawie siedmiu mln zł.
Wnioski o przyznanie stypendium (w każdym z komponentów) z „Małopolskiego programu wspierania uczniów”, współfinansowanego ze środków UE, można składać do 22 października 2025 roku, w następujący sposób:
Szczegółowe informacje, w tym niezbędne formularze oraz dane kontaktowe do ubiegania się o stypendium dostępne są na stronie internetowej: www.malopolska.pl, zakładka: dla mieszkańca / edukacja / Małopolskie Programy Stypendialne oraz linkami: komponent pierwszy, komponent drugi.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego w Krakowie
Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom i zapewnić odpowiednie przygotowanie do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) współpracują ze wszystkimi zainteresowanymi środowiskami branżowymi.
Oprócz spotkań organizowanych przez izby administracji skarbowej i urzędy skarbowe, eksperci MF i KAS dzielą się swoją wiedzą podczas szkoleń, warsztatów i webinariów organizowanych przez organizacje, które zrzeszają specjalistów. W najbliższym czasie pracownicy resortu finansów wezmą udział w webinariach przeznaczonych dla księgowych, biur rachunkowych, biegłych rewidentów, przedsiębiorców oraz wszystkich zainteresowanych praktycznym korzystaniem z KSeF.
Szczegółowe informacje na temat najbliższego webinarium zatytułowanego „Wystawianie i otrzymywanie faktur w KSeF”, które odbędzie się 29 października, znajdują się pod adresem: https://webinar.skwp.pl/ksef-mf-2.
Środy z KSeF
„Środy z KSeF” to cykl bezpłatnych szkoleń i webinariów organizowanych przez resort finansów, którego celem jest pomoc przedsiębiorcom w przygotowaniach do wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur. Spotkania odbywać się będą we środy – zarówno stacjonarnie, jak i on-line – aby każdy mógł wziąć w nich udział w dogodnej formie. Cykl rozpoczął się 24 września 2025 r. i potrwa do połowy grudnia 2025 r.
Szczegółowe informacje o terminach i sposobach uczestnictwa w szkoleniach są publikowane na stronach urzędów skarbowych, izb administracji skarbowej oraz na stronie ksef.podatki.gov.pl.
Ministerstwo Finansów - Krajowa Administracja Skarbowa
Co trzeci emeryt i rencista rolniczy odbiera swoje świadczenie z KRUS za pośrednictwem poczty, w gotówce, a nie poprzez konto bankowe. Ten utrwalony przez lata nawyk kosztuje Kasę około 70 milionów złotych rocznie.
KRUS inauguruje właśnie kampanię informacyjną, która ma zachęcić seniorów do zakładania rachunków bankowych.
Kampania skierowana jest do świadczeniobiorców KRUS i ich rodzin. Jej celem jest przekonanie odbiorców, że założenie konta daje więcej korzyści niż otrzymywanie i przechowywanie pieniędzy w gotówce, służy bezpieczeństwu, kontroli nad finansami, wygodzie i oszczędzaniu.
– Jesteśmy świadomi, że dla starszego pokolenia możliwość operowania gotówką i bezpośrednie, wieloletnie relacje z listonoszem to wartość sama w sobie – mówi Dariusz Rohde, prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. – Ale z drugiej strony dostrzegamy też ułomności tego rozwiązania. Pieniądze na koncie są bezpieczniejsze, co ma znaczenie w niespokojnych czasach i trafiają do seniora dużo szybciej niż za pośrednictwem poczty. Własne konto to lepsza możliwość zarządzania finansami, lokowania pieniędzy i kontroli wydatków. Wystarczy przełamać niechęć do nowoczesnych rozwiązań, skorzystać ze wsparcia dzieci lub wnuków przy założeniu rachunku a bezpieczeństwo finansowe seniorów ulegnie zdecydowanej poprawie. I właśnie o tym chcemy rozmawiać z rolnikami.
Duże znaczenie ma tu również aspekt ekonomiczny. KRUS poszukuje oszczędności, chce efektywnie zarządzać swoimi wydatkami, a w tej perspektywie kwota około 70 milionów złotych rocznych kosztów to stawka, o którą warto zagrać:
– Za każdy przekaz pieniężny z wykorzystaniem usług pocztowych płacimy 18 złotych – podkreśla Agnieszka Myśliwiec, główny księgowy Kasy. – Miesięcznie daje to kwotę około 6-7 milionów. Te pieniądze mogłyby pozostać w KRUS i być lepiej spożytkowane dla dobra polskich rolników, m.in. na poprawę funkcjonowania działalności Kasy, w tym na przykład ułatwienie rolnikom dostępu do naszych usług poprzez aplikację mobilną KRUS.
Z perspektywy rolnika, emeryta i rencisty KRUS transfer świadczenia przelewem przynosi wiele korzyści:
W banku pieniądze z emerytury i renty seniora są bezpieczne, a lokaty gwarantowane przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny do kwoty 100 tysięcy euro. Wiele banków oferuje prowadzenie ROR przy regularnych wpływach za darmo, a po pieniądze nie trzeba jeździć do odległego banku, czy bankomatu. Gotówkę można wypłacać także podczas zakupów w wielu wiejskich sklepach, korzystając z usługi cashback, polegającej na wypłacie pieniędzy w punkcie sprzedaży, czyli np. w sklepie spożywczym, kiosku, na stacji benzynowej lub w aptece. Wystarczy zapłacić kartą choćby symboliczną kwotę i poinformować sprzedawcę o chęci wypłaty i odebrać gotówkę.
– Bardzo liczymy na ludzi młodych – dodaje prezes Dariusz Rohde. – Na ich pomoc w założeniu konta rodzicom, babci czy dziadkowi, na wsparcie przy pierwszych operacjach i wyjaśnienie zawiłości technologicznych. Operacje z użyciem karty, telefonu, zegarka czy opaski są coraz bardziej intuicyjne i uproszczone, a sieć punktów, w których można zrealizować wypłaty, ogromna. Dlatego też część naszej kampanii adresowana będzie właśnie do dzieci i wnuków.
KRUS ma ponad 1 mln 171 tys. świadczeniobiorców, czyli osób pobierających emerytury, renty, czy renty rodzinne. Z danych Biura Statystyki KRUS wynika, że w sierpniu pieniądze na rachunki bankowe otrzymało z KRUS ponad 774 tys. osób, a 397 tysięcy – przekazem pocztowym.
Największa grupa rolniczych seniorów, którzy otrzymują świadczenie bezpośrednio na rachunek bankowy, mieszka na Opolszczyźnie – tam z usług bankowych korzysta niemal 77 proc. uprawnionych do odbioru świadczeń z KRUS. W Lubuskiem, Podlaskiem, na Pomorzu, w Wielkopolsce i w województwie kujawsko-pomorskim emerytury i renty dostaje na konto ponad 70 procent świadczeniobiorców.
Z kolei największe przywiązanie do przekazów pocztowych deklarują mieszkańcy Podkarpacia, gdzie aż 43 proc. emerytów i rencistów KRUS otrzymuje świadczenie w tradycyjny sposób – od listonosza. Podobnie jest w Małopolsce (42,3 proc.) oraz na Mazowszu (36,2 proc.).
Nowa kampania informacyjna KRUS prowadzona będzie głównie za pośrednictwem placówek terenowych Kasy, z wykorzystaniem plakatów, ulotek i marketingu bezpośredniego (mailing, rozmowy telefoniczne, kontakty osobiste), a także przy użyciu mediów społecznościowych i działań public relations.
Elżbieta Oppenauer
Rzecznik prasowy KRUS
Przestrzegamy przed oszustami, którzy za pomocą fałszywych e-maili próbują wyłudzić dane. Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości e-mail, które zapowiadają kontrolę podatkową. Wiadomości zachęcają do kliknięcia w niebezpieczne linki lub załączniki. Po kliknięciu w link, użytkownik jest przekierowywany do serwisu, który może wymagać podania poufnych danych. Jest to próba wyłudzenia informacji. Oszuści próbują zdobyć poufne informacje, takie jak: dane osobowe, numery kont bankowych, adresy i hasła poczty elektronicznej.
Przykładowa treść fałszywych wiadomości (pisownia oryginalna):
Krajowa Administracja Skarbowa (KAS)
Adres e-mail: xxxxx
Na podstawie art. 282 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, zawiadamiam o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej w zakresie: podakatek VAT za okres od 01.01.2025 do 31.8.2025. Kontrola zostanie przeprowadzona przez pracowników urzędu skarbowego. Szczegółowe informacje dotyczące wymaganych dokumentów znajdują się na stronie:
[Przejdź do szczegółów]
Kliknij, aby uzyskać więcej informacji
Krajowa Administracja Skarbowa
Co robić w przypadku próby oszustwa?
Należy pamiętać, aby nigdy nie podawać nikomu poufnych informacji, zwłaszcza po otrzymaniu podejrzanych wiadomości e-mail czy SMS zawierających prośbę o udostępnienie danych.
Jeżeli otrzymana wiadomość e-mail lub SMS budzi Państwa wątpliwości, lub gdy ktoś zadzwonił i podał się za pracownika urzędu skarbowego żądając wrażliwych informacji, zachęcamy aby zadzwonić i wyjaśnić tę sytuację na infolinii KAS: 22 330 03 30.
Zachęcamy również do korzystania z platformy CERT, która służy do zgłaszania wszelkich incydentów w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Ministerstwo Finansów - Krajowa Administracja Skarbowa
Program profilaktyki raka piersi, który finansuje Narodowy Fundusz Zdrowia, jest przeznaczony dla kobiet w wieku 45-74 lata. W ramach niego mogą one raz na dwa lata wykonać badanie mammograficzne. Bezpłatnie, bez skierowania, bez kolejek. Wystarczy zgłosić się do jednej z 33 pracowni stacjonarnych w regionie albo do mobilnego gabinetu – mammobusu.
Mammobusy docierają przede wszystkim do mniejszych miejscowości i wsi, by mieszkające tam kobiety mogły kontrolować swoje piersi bez konieczności dalekich podróży. Diagnostyka na ich pokładzie nie różni się jakością od tej wykonywanej w stacjonarnej pracowni.
Mammografię wykonuje się specjalnym aparatem, wytwarzającym promieniowanie przy użyciu czułych błon rentgenowskich. W trakcie badania każda z piersi jest umieszczana na małej podstawce i dociskana plastikową płytką od góry oraz z boku (ucisk trwa zaledwie kilka sekund), co pozwala uzyskać po dwa obrazy dla każdego sutka. Następnie są one analizowane przez specjalistę - lekarza radiologa.
Jeśli badanie nie wykaże nieprawidłowości, wystarczy je powtórzyć po upływie dwóch lat. W pozostałych przypadkach pacjentka jest kierowana na pogłębioną diagnostykę. Może ona obejmować poradę lekarską, mammografię uzupełniającą, USG piersi czy biopsję.
Adresy pracowni stacjonarnych oraz pełen terminarz postojów mammobusów są dostępne na stronie: www.nfz-krakow.pl w zakładce „Profilaktyka z NFZ”. Informacje o programie profilaktyki raka piersi można także uzyskać dzwoniąc pod bezpłatny, całodobowy numer Telefonicznej Informacji Pacjenta: 800 190 590.
Mammobus w powiecie oświęcimskim:
Małopolski Oddział Wojewódzki
Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie
Informujemy, że od 06.10.2025 r. do 10.10.2025 r. będzie prowadzony V nabór wniosków o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej dla osób zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Oświęcimiu.
Kwota dofinansowania na rok 2025 r. wynosi 30.000,00 zł.
Wnioski na dotację dostępne są w dokumentach do pobrania: Link do pobrania wniosku na dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej.
W jednym naborze dofinansowanie może zostać przyznane dla maksymalnie 15 osób, których wnioski zostały ocenione najwyżej.
Dostępne środki przeznaczone są przede wszystkim dla osób:
Dokumenty potrzebne do naboru:
Powiatowy Urząd Pracy w Oświęcimiu
Marszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka zaprasza organizacje pozarządowe do udziału w wyborach do Małopolskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego. Małopolska Rada Działalności Pożytku Publicznego jest organem konsultacyjnym i opiniodawczym Samorządu Województwa Małopolskiego, funkcjonującym w oparciu o zasady dialogu obywatelskiego. W obszarze zainteresowania Rady jest troska o poprawę relacji partnerskich obu sektorów oraz doskonalenie form współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi. Rada jest powoływana na podstawie art. 41a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Dlaczego warto być w Małopolskiej Radzie? Bo możesz:
Kto może zgłosić kandydata do MRDPP?
Organizacja pozarządowa działająca na terenie Małopolski w danym regionie wyborczym może zgłosić jednego kandydata. Organizacja potwierdza zgłoszenie swojego kandydata na formularzu zgłoszeniowym, zgodnie ze sposobem reprezentacji.
W celu zachowania regionalnego składu Rady, województwo zostało podzielone na 5 regionów wyborczych:
1. Małopolska Zachodnia obejmujący m. Oświęcim oraz powiaty: suski, wadowicki, chrzanowski, oświęcimski, olkuski;
2. Krakowski Obszar Metropolitalny obejmujący powiaty: krakowski, miechowski, myślenicki, proszowicki, wielicki;
3. Region Tarnowski obejmujący m. Tarnów oraz powiaty: dąbrowski, tarnowski, brzeski, bocheński;
4. Małopolska Południowa obejmujący m. Nowy Sącz oraz powiaty: nowotarski, tatrzański, limanowski, nowosądecki, gorlicki;
5. Miasto Kraków.
W każdym regionie wyborczym do Rady wybranych zostanie dwóch reprezentantów organizacji pozarządowych.
Jakie warunki musi spełnić kandydat do MRDPP?
Zgłoszenia należy składać w terminie do 31 października 2025 r.
Ogłoszenie, formularz zgłoszeniowy, rekomendację oraz regulaminy dotyczące naboru i działania Małopolskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej
Informacje o wyborach można również uzyskać pod numerem telefonu 12 61 60 538 lub kierując pytanie na adres e-mail: [email protected]
Przypominamy również, iż istnieje możliwość dokonania zgłoszenia osobiście w jednej z Agend Zamiejscowych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, godziny otwarcia: poniedziałek - piątek 8:00 - 16:00.